Digitaalisen markkinoinnin haasteita

Digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat – tarjoaahan netti mahdollisuuden saavuttaa potentiaaliset asiakkaan ympäri maailman. Markkinointiin liittyy kuitenkin runsaasti myös haasteita, joista kerromme lisää tällä sivulla.

Digitaalinen markkinointi vaatii hakukoneiden toiminnan ymmärtämistä

Jotta yrityksen verkkosivusto näkyisi hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman korkealla sijalla, tulee yrityksen verkkosivuston ylläpitäjien tiedostaa hakukoneiden toimintatavat. Hakukonetta voidaan yksinkertaistettuna kuvailla vieraana, joka vierailee sivustolla säännöllisesti. Jos vieras pitää sivuista, nousee sivuston sijoitus hakutuloksissa. Jos taas vieras havaitsee sivuilla olevan parantamisen varaa, on sivuston sijoitus hakutuloksissa kehno.

Mistä hakukoneet sitten pitävät? Ensinnäkin hakukoneet pitävät siitä, että sivusto on saanut linkkejä vahvoilta sivuilta. Hakukoneiden näkökulmasta katsottuna tämä tarkoittaa sitä, että sivusto on luotettava ja sen sisältö on hyvää. Tästä syystä osa yrityksistä pyrkiikin keräämään linkkejä esimerkiksi blogeista. Hakukoneet eivät kuitenkaan pidä linkeistä, jotka ne tulkitsevat kaupallisiksi. Tästä syystä onkin tärkeää yrittää pitää linkit sellaisina, ettei hakukone voi niitä helposti tulkita kaupallisiksi linkeiksi. Yritykset yleensä haluavatkin, että heidän sivuilleen osoittava linkki on luonnollinen osa muuta tekstiä.

Hakukoneet pitävät myös monista muista asioista. Sivujen tulee olla esimerkiksi nopeat. Jos sivu vastaa liian hitaasti, on sitä hankala käyttää eikä hakukone innostu sivusta. Nykyisin suuri osa potentiaalisista asiakkaista käyttää nettisurffailuun mobiililaitteita, kuten kännyköitä ja tabletteja. Tästä syystä sivujen tuleekin toimia ja näyttää hyviltä myös pienellä kännykän ruudulla. Sisällön tulisi olla relevanttia ja korkealaatuista.

SEO-optimointi vie runsaasti aikaa

Kilpailu verkossa on kovaa, minkä vuoksi yrityksen sivut tulisikin SEO-optimoida potentiaalisella tavalla. Tämä ei ole aivan yksinkertainen tehtävä, mutta optimointityöhön on tarjolla runsaasti erilaisia apuvälineitä. Apuvälineistä huolimatta SEO-optimointi vie runsaasti aikaa. On tärkeää huolehtia sivuston sisällön relevanttisuudesta ja avainsanoista. Myös avainsanojen löytämiseksi käytettävissä on useita erilaisia työkaluja. Sivurakenteen optimointi sekä sisäinen linkitys ovat SEO-optimoinnin keinoja, jotka auttavat luomaan sivuista entistä hakukoneystävällisemmän.

SEO-optimoinnin kultainen sääntö on, että hakukoneelle tulisi kertoa sama tarina, jonka haluat kertoa kuluttajille. Yleisesti sanotaankin, että sisältöä tulisi luoda ensisijaisesti kuluttajille ja vasta toissijaisesti hakukoneille. Laatu korvaa määrän tässäkin asiassa, minkä vuoksi sisällön laatuun on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *