Millaisia asioita sähköpostimarkkinoinnissa tulee ottaa huomioon?

Monet yritykset markkinoivat tuotteitaan tai palveluitaan sähköpostitse. Tämä ei olekaan ihme, sillä sähköpostimarkkinointi on erityisen kustannustehokasta digitaalista markkinointia. Sähköpostien avulla on mahdollista saavuttaa kerralla tuhansia potentiaalisia asiakkaita.

Miten laaditaan hyvä markkinointisähköposti?

Hyvä markkinointisähköposti puhuttelee lukijaansa ja on lähetetty kohdennetulle kohderyhmälle. Sähköpostin otsikko houkuttelee lukijaa avaamaan sähköpostin ja lukemaan viestin. Otsikko on myös sellainen, ettei sähköposti sen vuoksi joudu suoraan sähköpostin roskapostilaatikkoon. Esimerkiksi huutomerkin käyttö otsikossa saattaa aiheuttaa sen, että sähköpostijärjestelmä tulkitsee sähköpostin roskapostiksi. Huutomerkin käyttöä sähköpostin otsikossa kannattaakin harkita tarkkaan.

Hyvin laadittu markkinointisähköposti on lyhyt ja ytimekäs. Tärkeimmät kohdat on tummennettu, jotta sähköpostin lukija näkee jo silmäilemällä, mistä sähköpostissa on kyse. Monet saavat sadoittain tai jopa tuhansittain sähköposteja päivässä, eikä heillä välttämättä olekaan aikaa lukea pitkiä kertomuksia siitä, miksi juuri tähän sähköpostiin kannattaa reagoida.

Kirjoittaessasi markkinointisähköpostia on erityisen tärkeää miettiä mitä toivot asiakkaan tekevän sähköpostin luettuaan. Jos toivot hänen esimerkiksi tulevan ostoksille verkkokauppaasi, liitä sähköpostiin selkeä linkki kyseiselle sivulle ja tee kauppaan siirtyminen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Linkin sijoittelua kannattaa miettiä tarkkaan.

Hyvässä markkinointisähköpostissa saattaa olla mukana myös pdf-muotoinen liite, jossa on markkinointisanomaa täydentävä sanoma. Suurikokoisten kuvien lähettämistä liitteenä kannattaa kuitenkin välttää, jottei tule tukkineeksi potentiaalisten asiakkaiden sähköpostilaatikoita ja aiheuttaneeksi näin mielipahaa sekä ylimääräistä vaivaa.

Joitakin kuluttajia markkinointisähköpostit häiritsevät. Onkin tärkeää, että joukkopostituksena lähetettävistä markkinointisähköposteista löytyy linkki, jonka kautta mainossähköpostien tai uutiskirjeen tilaamisen voi perua. Sähköpostien lähettäminen vastahankaiselle asiakkaalle voi kääntyä itseään vastaan ja ärsyttää asiakasta entisestään.

Miten markkinointisähköpostien joukkopostitus onnistuu?

Osa sähköpostipalveluista rajoittaa päivittäin lähetettävien sähköpostien määrää. Tämä voi olla hankalaa yritykselle, joka haluaa joukkopostittaa markkinointiviestiään. Onneksi tarjolla on kuitenkin myös joustavampia vaihtoehtoja, joiden avulla on mahdollista postittaa tuhansia sähköposteja kerra. Mautic on hyvä esimerkki tällaisesta palvelusta, joka tekee sähköpostien lähettämisestä lähes automaattista. Palvelun kautta sähköpostien lähettäminen on helppoa, vaikka vastaanottajia olisi runsaasti. Lisäksi palvelun kautta on mahdollista seurata sitä, kuinka moni vastaanottaja on hänelle lähetetyn sähköpostin avannut. Tämä auttaa seuraamaan sähköpostimarkkinoinnin vaikuttavuutta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *